Wielkie polowanie na ośmiornice! Znalezisko ujawniło, co tu się działo 3500 lat temu

A gdyby tak upolować na obiad ośmiornicę? Z takimi dylematami żyli pradawni mieszkańcy Marianów – archipelagu na Oceanie Spokojnym. Archeolodzy odkryli na wyspach przynęty z muszli ślimaków, których używały społeczności podczas polowań na ośmiornice. Jest to prawdopodobnie najstarszy tego typu artefakt na świecie. Czy gdziekolwiek znaleziono coś podobnego?
Mariany Północne

Wyspa Saipan, Mariany Północne / źródło: Pixabay

Badania archeologiczne naukowców z Uniwersytetu Guam dowodzą, że znalezione na Marianach muszlowe artefakty są przynętami do łowienia ośmiornic oraz, że są to najpewniej najstarsze tego typu narzędzia znalezione kiedykolwiek na świecie. Ich wiek szacuje się na 3500 lat (1500 r. p.n.e.).

Czytaj też: Mikroplastik jest wszędzie. Zagrożenie dla środowiska, ale także i ludzi

O odkryciu napisano na łamach czasopisma naukowego World Archeology. Przynęty zostały znaleziono na wyspach Tinian i Saipan wchodzących w skład Marianów Północnych.

Przynęty na ośmiornice sprzed 3500 lat. Jak wyglądały?

Przynęty Melanezyjczyków były wykonane z muszli ślimaków morskich zwanych porcelankami. Mięczaki z tej grupy są ulubionym przysmakiem ośmiornic, więc stosunkowo łatwo było nabrać je i tym samym złapać w pułapkę. Przynęty miały małe dziurki, przez które był przewleczony sznurek trzymający muszlę.

Przynęty na ośmiornice / źródło: Carson M.T. & Hung H. C., 2022 / CCA-BY-4.0, Creative Commons Open Access

O tych przedmiotach naukowcy wiedzieli już od lat. Pierwsze podobne narzędzia znaleziono w 2011 roku. Dopiero wnikliwa analiza krawędzi, otworów, rowków i sznurka, jak również porównania do innych podobnie wyglądających artefaktów z obszaru Pacyfiku, pozwoliło wysnuć archeologom hipotezę, że są to przynęty na ośmiornice i to najprawdopodobniej najstarsze na świecie.

Czytaj też: Sztuczne światło szkodzi dzikim zwierzętom. Czy można coś na to poradzić?

Ich wiek zbiega się z czasem, gdy Mikronezyjczycy przybyli na archipelag Marianów. Archeologów intryguje kwestia, czy mieszkańcy wysp już wcześniej umieli w ten sposób polować na ośmiornice, czy dopiero na miejscu nauczyli się tej bardzo przydatnej czynności? Na razie badacze chylą się ku teorii, że mieszkańcy Marianów sami wynaleźli sposób na szkarłupnie.

Czy gdzieś na świecie można znaleźć równie stare przynęty na ośmiornice? Poza nieco młodszymi artefaktami z wysp Tonga (sprzed 3000 lat) nigdzie indziej na Pacyfiku nie znaleziono prehistorycznego wynalazku. Czyżby Mikronezyjczycy z Marianów byli pionierami? Niewykluczone.