Ludzkość śmieci już nie tylko na Ziemi. Poznaliśmy dane dotyczące Marsa

Mogłoby się wydawać, że śmieci zanieczyszczające Ziemię to wystarczająco duży problem, ale te trafiają już nie tylko na orbitę naszej planety, ale również na Marsa.
Ludzkość śmieci już nie tylko na Ziemi. Poznaliśmy dane dotyczące Marsa

I choć człowiekowi nie udało się jeszcze dotrzeć na Czerwoną Planetę, to w ciągu ostatnich około pięćdziesięciu lat na jej powierzchnię trafiło ponad siedem ton śmieci. Takie są szacunki, za którymi stoi Cagri Kilic z West Virginia University. Naukowiec przeanalizował masę wszystkich łazików i orbiterów wysłanych na Marsa, a następnie odjął wagę tego, co znajduje się obecnie w użyciu.

Czytaj też: Jowisz jak z obrazu Van Gogha. Każdy z cyklonów wielkości Stanów Zjednoczonych

W ten sposób Kilic oszacował, iż na obecną chwilę na powierzchni czwartej planety od Słońca znajduje się około 7100 kilogramów ziemskich śmieci. Zanieczyszczenia te obejmują wyrzucony sprzęt, nieaktywne statki kosmiczne oraz te, które rozbiły się na Marsie. Zdarzyło się nawet, że łazik Perseverance, który od lutego ubiegłego roku przemierza Czerwoną Planetę, uwieczniał “nasze” śmieci, jednocześnie wzbudzając zainteresowanie naukowców co do pochodzenia tych obiektów.

Na Marsie znajduje się obecnie co najmniej 7119 kilogramów ziemskich śmieci

Oczywiście warto mieć przy tym na uwadze, że obecność tych zanieczyszczeń nie jest efektem złej woli inżynierów planujących marsjańskie misje. W większości przypadków odpady te stanowią nieodłączną część realizowanych przedsięwzięć i trudno byłoby uniknąć ich powstawania. Pomijając instrumenty, które rozbiły się o powierzchnię Marsa, niwecząc długoletnie przygotowania, na miejscu można też znaleźć na przykład osłony termiczne zapewniające ochronę w czasie przelotu statków przez tamtejszą atmosferę czy spadochrony mające za zadanie spowolnić opadanie tych “przesyłek”.

Czytaj też: Marsjańska panorama o rozdzielczości 2,5 miliarda pikseli. Czerwona Planeta prezentuje się w niezapomniany sposób

Na Marsie znajduje się w sumie dziewięć nieaktywnych statków kosmicznych, w tym lądownik Mars 3, lądownik Mars 6, lądownik Viking 1, lądownik Viking 2, lądownik Schiaparelli, lądownik Phoenix, łazik Sojourner, łazik Spirit i łazik Opportunity. Całkowita masa wszystkich wysłanych na miejsce statków wynosi 9979 kilogramów, natomiast obecnie działające statki ważą łącznie 2860 kilogramów. Pozwala to obliczyć, że nieaktywne instrumenty odpowiadają łącznie za 7119 kilogramów zanieczyszczeń.